Här har vi samlat de mest vanligt förekommande frågorna kring våra evenemangsresor (fotbollsresor, F1, NHL, tennis). Vi hoppas att du ska hitta svaret på din fråga, annars är du varmt välkommen att fylla i vårt kontaktformulär eller ringa oss på 031-137 400 (måndag-fredag, 08:00-17:00).
BETALNING
Vad händer när vi bokat?
När vi har bokat upp alla delar och de har bekräftats av våra samarbetspartner får ni era resehandlingar skickade till er via e-post. Anmälningsavgift vid bokning av landarrangemang är 1500: -/person, vid inkl. flyg 3000: -/person. Inbetalning skall vara OLKA tillhanda senast 10 dagar efter bokning. Vid bokning av ev. flygresa erläggs denna kostnad direkt vid bokningstillfället. Slutbetalning oss tillhanda senast 30 dagar innan avresa.
Kan man betala med kreditkort?
Vi erbjuder ej betalning med kreditkort. Detta för att hålla priset så lågt som möjligt för er som kund då vi annars måste höja priset pga. de avgifter som kortbolagen tar. På många banker kan man dock ta med sig fakturan och betala med sitt kort.
Det finns inget OCR-nr på fakturan, vad skall jag ange vid betalningen?
Klicka i rutan ”meddelande” och ange fakturanummer vid betalning.
Hur vet jag om min betalning kommit fram?
Kvitto erhålles ej. Hör vi inte av oss är er betalning registrerad.
Priset på biljetten är inte detsamma som vi betalat?
En del biljetter köper vi direkt från klubben och en del via samarbetspartners. Därför kan priserna variera.
Tillkommer det några avgifter?
Det kan tillkomma turistskatt beroende på vilket land man reser till, det betalas dock på plats.
FRÅGOR GÄLLANDE BOKNINGEN
När blir min bokning bindande?
Er bokning är bindande när ni har bekräftat erbjudandet/förslaget. Efter det är resan ej återbetalbar.
Går det att själv boka på en väska på flyget?
Kontakta oss för att boka på väskor på flyget.
Går det att byta namn på resenär?
Ja, ofta går det att ändra namn mot en avgift, med undantag för vissa flygbolag. Kontakta oss för information så ni vet vad som gäller för just er resa.
Ingår transfer vid bokning av fotbollspaket?
Nej.
Viktig information!
Matchdagen kan ändras med kort varsel. Det åligger kunden att kontrollera evenemangens eventuella ändringar av speldag och speltider. Matcherna kan komma att flyttas någon dag från utsatt matchdatum pga. Cupspel eller TV-sändningar. Därför rekommenderar vi er att förlänga er vistelse med en 3:e natt i de fall där det inte ingår en 3:e natt i paketresan. Vid helgmatcher rekommenderar vi er att åka fredag-måndag.
Vid bokning av resa fredag-söndag där en matchändring gör att kunden vid ett senare skede måste förlänga resan med en 3:e natt hjälper vi er att omboka resan, men kunden står själv för eventuella tilläggskostnader.
Viktig information gällande flytt av matchdag för fotbollsresor.
Matchdagen kan ändras med kort varsel. Det är kundens ansvar att kontrollera matchernas eventuella ändringar av matchdag och speltider. Matcherna kan komma att flyttas någon dag från utsatt matchdatum på grund av cupspel eller TV-sändningar. Vid helgmatcher rekommenderar vi dig att alltid åka fredag-måndag. Vid veckomatcher som är schemalagd på exempelvis onsdag rekommenderar vi att resa tisdag-fredag.
AVBOKNING, AVBESTÄLLNINGSSKYDD OCH RESEGARANTI
Går det att avboka resan?
Bokade biljetter och paket till evenemang är ej återbetalningsbara oavsett resenärernas personliga omständigheter.
Erbjuder ni avbeställningsskydd?
Vi rekommenderar att teckna avbeställningsförsäkring av oss för att skydda er mot oförutsedda händelser såsom sjukdom eller dylikt. Vi samarbetar med SOLID Försäkringar och bifogar information vid utskick av offert. Avbeställningsskydd beställs samtidigt som bokningen görs. Se produktfaktablad inkl. för- och efterköpsinfo – avbeställningsvillkoren skickas till dig i samband med offertförfrågan.
Vad är resegarantilagen och hur fungerar den?
Resegarantilagen skyddar resenärer som köpt en paketresa. Resegarantin innebär att de företag som arrangerar och säljer paketresor måste ställa säkerhet hos Kammarkollegiet. Om researrangören av någon anledning inte kan genomföra resan, t.ex. vid en konkurs, så används denna säkerhet till att ge ersättning åt drabbade resenärer. Resenärerna ansöker om ersättning hos Resegarantinämnden. Före köp av en paketresa kan du kontrollera hos Kammarkollegiet att researrangören ställt säkerhet enligt resegarantilagen.
Resegarantilagen (SFS 1972:204) avser att ekonomiskt skydda resenärer som beställt ett researrangemang/flygbiljett på en paketreseavgång i följande två fall: 1. En paketresa blir inställd före avresan från Sverige. 2. Hemtransport pga. ej fullföljd paketresa.
ÖVRIGA FRÅGOR
När får jag evenemangsbiljetterna?
Olika evenemang har olika leveranssätt som också påverkar tiden för leverans. Vad som gäller för just ditt evenemang/match finns specificerat i din bokningsbekräftelse.
Hur får jag evenemangsbiljetterna?
Leveranserna skiljer sig mellan olika evenemang. Leverans förekommer som E-biljetter, till ert bokade hotell, rek-brev och uthämtning på arenans box office. Exakt leveranssätt meddelas efter lagd beställning. Var också beredd på att leveransmetod kan skifta nära inpå evenemangets datum, förse oss alltid med korrekt kontaktinformation om vi behöver komma i kontakt med er om detta.
Vad ingår i resehandlingarna?
Vid en paketresa innehåller resehandlingarna en bokningsbekräftelse, faktura/or, hotellvoucher samt ev. flygbevis.
Måste man ha legitimation med sig?
Vid utlandsresa borde samtliga ha pass med sig.
Hur checkar vi in på hotellet?
Tillsammans med resehandlingarna får ni en voucher som fungerar som betalning till hotellet, vouchern lämnas till hotellet vid incheckning.
COVID-19
Vad händer om UD avråder från resor till min destination?
Om UD avråder från resor till din destination och du har bokat en paketresa, är du skyddad av paketreselagen och kommer då att få full återbetalning.
Vad händer om landet vi skall resa till har restriktioner som inte tillåter svenskar att resa in?
Om det inte går att genomföra er resa pga. restriktioner i det land ni skall resa till, och har bokat en paketresa, är ni skyddad av paketreselagen och kommer då att få full återbetalning.
Vad är en paketresa?
För att en resa ska räknas som en paketresa måste minst två olika typer av resetjänster ingår. Exempelvis transport, boende eller evenemang.
Resan måste pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning. De två olika resetjänsterna har satts samman i ett paket och säljs av ett företag.
Det är paketreselagen som skyddar dig som resenär vid köp av en paketresa.