Här har vi samlat de mest vanligt förekommande frågorna kring våra cupresor. Vi hoppas att du ska hitta svaret på din fråga, annars är du varmt välkommen att fylla i vårt kontaktformulär eller ringa oss på 031-137 400 (måndag-fredag, 08:00-17:00).

 

Betalning

Hur mycket betalar man vid bokning?
Anmälningsavgift på 20 % av resans totala pris skall vara oss tillhanda senast 10 dagar efter bokning. Vi skickar ut en bokningsbekräftelse tillsammans med en faktura.

När måste vi slutbetala?
Slutfakturan skickas ut ca 6 veckor innan avresa, när vi fått namnlistan som ligger till grund för slutfakturan och skall vara betald senast 30 dagar innan avresa.

Kan vi betala med bankkort?
Nej, vi erbjuder endast betalning via faktura.

Tillkommer det några avgifter?
Det kan tillkomma turistskatt beroende på vilket land man reser till, det betalas dock på plats.

 

Frågor gällande bokningen

När ska vi skicka in namnlistan?
Namnlistan ska skickas senast 6 veckor innan avresan, men gäller annat för er cup så informerar vi självklart er om det i tid.

Kan vi byta namn på spelare närmare avresa?
Ja, det är oftast inga problem att byta namn på spelare fram tills sista veckan innan avresa för cupen. Har ni bokat flyg kan det dock tillkomma en namnändringskostnad, beroende på flygbolaget.

När får vi slutinformation/resehandlingar från er?
Vi skickar slutinformation med ev. färje- eller flygbiljetter, hotellvoucher, kontaktuppgifter osv till er senast 7-10 dagar innan avresan.

När får vi spelschemat?
Vi skickar det till er i samband med övrig slutinformation.

Anmäler ni laget/lagen till cupen?
Ja, vi fixar allt med anmälan av laget/lagen till cupen.

När blir min bokning bindande?
Er bokning är bindande när ni mottager er bokningsbekräftelse. Efter det gäller våra vanliga avbokningsregler.

 

Avbokning och avbeställningsskydd

Går det att avboka resan?
Det går alltid att avboka sin resa, men kostnader tillkommer beroende på när resan avbokas. Läs mer i våra resevillkor som ni fick i samband med bokningen.

Hur fungerar avbeställningsskyddet?
Avbeställningsskyddet är en bra försäkring som tecknas i samband med bokningen av resan. Det gäller vid sjukdom, olycksfall eller dödsfall, som drabbar resenären själv eller make/maka/sambo, barn, förälder eller syskon.

Avbeställningsskyddet gäller förutsatt att ett giltigt läkarintyg kan uppvisas och att avbeställningen sker innan avresa på ordinarie kontorstid.

Om dessa villkor uppfylls återbetalas alla pengar för resan – förutom en expeditionsavgift på 200 kr/person samt avgiften för avbeställningsskyddet.

Vad händer om cupen ställs in på förhand?
Om en cup ställs in på pga. exempelvis för få anmälda lag, eller att UD avråder från resor till det land som cupen ska spelas i, återbetalas hela beloppet för resan.

 

Försäkringar och resegaranti

Ingår det någon försäkring via er/cuparrangören?
Nej, man är inte försäkrad via oss eller cuparrangören. Det är vanligt att vara försäkrad via sin spelarlicens med förbundet. Vi rekommenderar samtliga resenärer att kolla med sitt försäkringsbolag och att själv ansvara för att ha en täckande reseförsäkring.

Har ni resegaranti?
Ja, vi ställer alla våra resegarantier hos Kammarkollegiet och är ett skydd för dig som resenär.

 

Frågor gällande intyg/dispens

Behöver man ha intyg från förbundet för att delta i cuper?
Det behövs endast för vissa cuper. Om så är fallet meddelar vi detta i samband med bokning eller i god tid innan avresa.

Tillåts dispens?
Det är olika beroende på vilken cup ni åker på. Oftast framkommer det i våra offerter, eller så kan man hitta det på cupens egna hemsida. Kontakta oss om ni har några funderingar så hjälper vi er.

Behövs föräldrars intyg om ungdomar reser utan sina föräldrar men med ledare?
Det är olika beroende på resmål. Om det skulle behövas kommer vi att informera er vid bokning. Läs mer på Utrikesgruppen här.

Behöver man söka sanktion för utlandsspel?
För vissa sporter/cuper behöver man själv söka sanktion för utlandsspel via sitt förbund. Förbunden för innebandy och ishockey kräver att alla föreningar söker sanktion för utlandsspel för att försäkringen via ens licens ska gälla.

 

Övriga frågor

Kan familj/supportrar resa med?
Familj och supporters är även de alltid välkomna att boka med oss. Det går bra att bo tillsammans med laget eller att välja en annan kategori på boendet.

Måste man ha legitimation med sig?
Legitimation behövs oftast på transport som färja, och ibland även på cuperna för att bekräfta ålder. Se till att alla spelare har med sig det om ni inte hört något annat från oss. Vid utlandsresa borde samtliga ha pass med sig.

Vad innehåller sina resehandlingar/färdhandling?
Era resehandlingar innehåller allt som ni behöver inför er resa som tex. färjebiljetter, flygbiljetter, hotellvoucher, matchprotokoll, reseguide i PDF, program, spelschema, tider för in- & utcheckning, kontaktuppgifter, regler, information, tips m.m.

 

Covid-19

Vad händer om UD avråder från resor till min destination?
Om UD avråder från resor till din destination och du har bokat en paketresa, är du skyddad av paketreselagen och kommer då att få full återbetalning.

Vad händer om landet vi skall resa till har restriktioner som inte tillåter svenskar att resa in?
Om det inte går att genomföra er resa pga. restriktioner i det land ni skall resa till, och har bokat en paketresa, är ni skyddad av paketreselagen och kommer då att få full återbetalning.

Vad händer om cupen ställs in pga. covid-19?
Om cupen skulle ställas in pga. Covid-19, kommer ni att få full återbetalning.

Vad är en paketresa?
För att en resa ska räknas som en paketresa måste minst två olika typer av resetjänster ingår. Exempelvis transport, boende eller träning. Resan måste pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning.

De två olika resetjänsterna har satts samman i ett paket och säljs av ett företag. Det är paketreselagen som skyddar dig som resenär vid köp av en paketresa.