VILLKOR VID KÖP AV EVENEMANGSBILJETTER
OLKA Sportresor AB (härefter OLKA) är förmedlare av biljetter och är inte arrangör av aktuella evenemang.
Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller ej vid köp av evenemangsbiljetter. Bokade biljetter och paket till evenemang är ej återbetalningsbara oavsett deltagarnas personliga omständigheter.
Det är alltså inte möjligt att avboka biljetter då OLKA har samma villkor från sina leverantörer som ut mot kund. OLKA är heller inte ansvariga när evenemang flyttas till nytt datum och köpt biljett gäller alltid till det nya datumet.
Evenemangsdatum
OLKA förmedlar biljetter grundat på att du skall kunna se evenemanget/matchen oavsett vilken dag och tid den spelas. OLKA har inget ansvar för att evenemang blir flyttade, avbrutna eller inställda. Återbetalning medges exempelvis inte vid eventuella avbokningar om match flyttas från planerad dag till annan helg- eller vardag. Om evenemanget/matchen ställs in på grund av dåligt väder gäller biljetten för det nya evenemangsdatumet och OLKA är ej återbetalningsskyldiga för eventuella resekostnader.
Det åligger kund att kontrollera eventuell ändring av evenemangs-/matchdag och speltid då detta är vanligt förekommande.
Allmän information
OLKA har inget återbetalningsansvar om resenärer blir avvisade från arenan på grund av exempelvis dåligt uppförande eller om resenär, iklädd fel matchdräkt, försöker komma in på fel läktare. Vi rekommenderar er att inte bära halsduk eller matchtröja på arenan. Det är resenärens eget ansvar att sätta sig in i gällande regelverk avseende uppträdande vid varje enskilt evenemang.
Alla matchbiljetter som vi förmedlar är på hemmasektion / neutral sektion – om inget annat tydligt framgår. Observera att bortalagets färger inte är tillåtet och att det kan leda till att du blir nekad entré utan någon rätt till återbetalning.
Priser
OLKA baserar sina priser på tillgång och efterfrågan. Det betyder att priset kan vara både högre och lägre efter köptillfället.
På vissa biljetter kan det finnas ett ”Face value-pris” tryckt på biljetten. Det är inte det priset OLKA betalar i inköp för biljetten.
Arenaskisser & bilder
De arenaskisser som finns på vår hemsida är ungefärliga och kan avvika från hur det ser ut i verkligheten. Exempelbilder som vi visar på ”biljetter” är exempel och kan skilja sig mot verkligheten.
Biljettkategorier och sektioner
OLKA förbehåller sig rätten att ändra biljettkategori eller sektion till en likvärdig eller bättre, kategori eller sektion, än vad som anges vid köptillfället.
Europamatcher i fotboll
För matcher i Champions League / Europa League är det på vissa arenor ej tillåtet för bortalagets nationaliteter/medborgare att köpa biljetter som vi förmedlar. Kolla med oss innan. Vi förbehåller oss rätten att cancellera bokningar om så sker.
Serie A och Coppa Italia
Om ni har italienskt medborgarskap, kräver klubben information om er födelsestad och nuvarande hemort vid bokning av biljetter i Serie A och Coppa Italia. Detta är för att säkerställa att bortasupportrar inte placeras i samma sektion som hemmafansen. Vi kan behöva kontakta er angående er bokning, då klubben eller vår partner kommer att bedöma om den fortfarande är giltig eller måste avbokas. Vänligen kontakta oss innan ni bokar biljett så att vi kan ge er nödvändig information och råd inför er bokning.
Leverans av evenemangbiljetter
Biljetterna levereras mestadels som e-tickets, mobile-tickets eller stadium collection men leveranssätt för dina köpa biljetter framgår av din bokningsbekräftelse. Observera att det kan komma ändringar i hur biljetten levereras nära inpå aktuellt evenemangsdatum.
Köpt evenemangsbiljett får inte säljas vidare då detta kan vara otillåtet eller olagligt och kan medföra rättsliga påföljder.
Viktig information gällande Covid-19
Biljetterna vi erbjuder online baseras på 100 % arenakapacitet och uppdaterade tilldelningar som vi kan erbjuda, allt i samarbete med de officiella partners vi arbetar med. Arenakapaciteten kan dock komma att ändras. Det kan finnas en chans att det evenemang som du vill besöka kommer att förändras när det gäller antalet åskådare och vi i vår tur inte blir tilldelade biljetterna som vi har köpt in.
Följande scenario och lösning ska beaktas:
Matchen/Evenemanget du har bokat ställs in och kommer inte att spelas vid ett senare datum, kapaciteten i antalet åskådare minskas (och klubben cancellerar biljetterna) eller matchen spelas utan publik.
Om en av dessa omständigheter inträffar, har du möjlighet att behålla orderbeloppet som en kredit som kan användas för ett annat evenemang eller en återbetalning för hela beloppet för de delar du har bokat med OLKA. Återbetalningen regleras senast två veckor efter det ursprungliga evenemangsdatumet. Notera att OLKA inte kan avboka/återbetala bokade biljetter som vi förmedlat annat än vid just nämnda anledningar. Det vill säga, OLKA har inget ansvar vid ev. karantän, inreseförbud eller dylikt.
Om match/evenemang blir uppskjutna (postponed) med anledning av covid-19 och flyttas till ett senare datum så gäller köpta biljetter till nya datumet.
Viktigt! Vi kan bara återbetala för delar som bokats med OLKA. Om du har bokat resa, boende eller någon annan del i ett paket på egen hand erbjuder vi inte någon form av återbetalning eller kompensation.
VILLKOR VID KÖP AV EVENEMANGSBILJETTER & HOTELL
Gäller vid köp av en paketresa innehållande evenemangsbiljett och hotell.
Avbokning och återbetalning
Bokat arrangemang inkl. biljetter och hotell går ej att avboka och är inte återbetalningsbart.
Incheckning hotell
Kunden ansvarar för att informera hotellet i förväg om eventuell försenad ankomst eller sen incheckning, särskilt då vissa hotell inte tillhandahåller dygnet runt-service. Om kunden inte anländer på incheckningsdagen utan istället anländer dagen efter, kommer detta att betraktas som en ”no show”. Hotellet kommer då att avboka vistelsen utan återbetalning för den första eller efterföljande nätterna.
En city-tax (även kallad turistskatt) är en avgift som kan tillkomma i många europeiska städer vid boende på hotell, resorter, B&B, vandrarhem, semesterbostäder eller liknande. Den betalas alltid av resenären själv på plats och är implementerad för att stödja lokal infrastruktur och förbättra turistsektorn.
Rekommendation
Vår rekommendation vid bokning av fotbollsresa till England, Tyskland, Spanien, Frankrike, Portugal och Italien är att boka in fredag-måndag för helgmatcher då speldagen kan ändras fram till sista veckan. Vissa matcher kan också flyttas till fredag och måndag. Vi hjälper till att boka in extranätter om matchen flyttas. Merkostnad står kund för. Matcher mitt i veckan som är satta till tisdag eller onsdag kan spelas tisdag, onsdag eller torsdag. Vår rekommendation är att åka tisdag – fredag.
Villkor vid matchflytt
Ibland kan matchdatumet flyttas och resperioden behöva justeras, trots att det är bekräftat, eftersom det aldrig garanteras till 100%. Om detta sker kan du aldrig ångra köpet eller avboka (och få en återbetalning) eller byta mot en annan match. Bokade paket är ej avbokningsbara.
Vid matchändring som medför att matchen spelas utanför bokade hotelldatum gäller följande:
Om kund har bokat hotell med OLKA flyttar vi hotelldatumen så att de passar nya matchdatumet. Observera att justering av hotelldatum ej sker per automatik utan kund måste bekräfta de nya datumen till OLKA. Eventuell prisskillnad på hotell pga nya datum står kund för om inte OLKA’s försäkring vid matchflytt har tecknats. Försäkringen innebär att OLKA står för alla kostnader i samband med ändring/förlängning av vistelsen av hotell som bokats via OLKA. Läs mer här.
VILLKOR VID KÖP AV EVENEMANGSBILJETTER, HOTELL & FLYG
Gäller vid köp av en paketresa innehållande evenemangsbiljett, hotell och flyg.
Avbokning och återbetalning
Bokat arrangemang inkl. biljetter, hotell och flyg går ej att avboka och är inte återbetalningsbart.
Namn som i pass
Det är ditt ansvar som resenär att namnet på biljetten är korrekt och stämmer överens med ditt pass. Kontrollera att ditt namn är rättstavat och att namnet skrivs på samma sätt och i samma ordning som i passet. Stavningen ska överensstämma med vad som anges i den maskinläsbara delen av passet. De flesta flygbolag kräver att flygbiljetter med felstavade namn eller namn som inte överensstämmer med passet, måste göras om och ibland måste en helt ny biljett ställas ut mot full betalning. Utöver detta kan administrativa avgifter tillkomma. Kontrollera stavning av namn så snart du får din bokningsbekräftelse. OLKA Sportresor AB ansvarar inte för följderna av felaktig information som lämnats av kund.
Flygbiljetter
Flygbiljetterna kommer inte i pappersform utan är elektroniska och finns kopplade till det flygbokningsnummer som du fick i din bekräftelse när du bokade resan.
Om du inte nyttjar utresan för din bokade flygresa, betraktas detta som en ”no-show”, vilket automatiskt leder till att hemresan avbokas av flygbolaget. Flygsträckorna på din biljett måste följas i ordningsföljd och om du inte utnyttjar biljetten för en specifik sträcka så avbokas samtliga återstående flygningar på biljetten.
ID-handlingar
Det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de resehandlingar som är nödvändiga för resans genomförande såsom giltigt pass, nationellt ID-kort och visum. Passet måste vara giltigt under hela resans varaktighet. Många länder kräver dessutom att passet är giltigt minst sex månader efter hemresedatum.
Incheckning flyg
De flesta flygbolag erbjuder incheckning online. Vissa flygbolag tar ut en avgift om du inte checkat in online och istället checkar in på flygplatsen. För incheckning online skriv in din flygbokningsreferens och ditt efternamn eller email. Online-incheckningen öppnar oftast 24 timmar och stänger 1 timme före avgången. Om man vill boka sittplats eller extra bagage är det i första hand flygbolaget man ska vända sig till.
Det är ditt eget ansvar som resenär att vara på flygplatsen i god tid före avresa. Du hittar information på flygbolagets egen hemsida för regler gällande din resa.
Incheckning hotell
Kunden ansvarar för att informera hotellet i förväg om eventuell försenad ankomst eller sen incheckning, särskilt då vissa hotell inte tillhandahåller dygnet runt-service. Om kunden inte anländer på incheckningsdagen utan istället anländer dagen efter, kommer detta att betraktas som en ”no show”. Hotellet kommer då att avboka vistelsen utan återbetalning för den första eller efterföljande nätterna.
En city-tax (även kallad turistskatt) är en avgift som kan tillkomma i många europeiska städer vid boende på hotell, resorter, B&B, vandrarhem, semesterbostäder eller liknande. Den betalas alltid av resenären själv på plats och är implementerad för att stödja lokal infrastruktur och förbättra turistsektorn.
Rekommendation
Vår rekommendation vid bokning av fotbollsresa till England, Tyskland, Spanien, Frankrike, Portugal och Italien är att boka in fredag-måndag för helgmatcher då speldagen kan ändras fram till sista veckan. Vissa matcher kan också flyttas till fredag och måndag. Vi hjälper till att boka in extranätter om matchen flyttas. Merkostnad står kund för. Matcher mitt i veckan som är satta till tisdag eller onsdag kan spelas tisdag, onsdag eller torsdag. Vår rekommendation är att åka tisdag – fredag.
Villkor vid matchflytt
Ibland kan matchdatumet flyttas och resperioden behöva justeras, trots att det är bekräftat, eftersom det aldrig garanteras till 100%. Om detta sker kan du aldrig ångra köpet eller avboka (och få en återbetalning) eller byta mot en annan match. Bokade paket är ej avbokningsbara.
Vid matchändring som medför att matchen spelas utanför bokade flyg- & hotelldatum gäller följande:
Om kund har bokat flyg & hotell med OLKA flyttar vi flyg- & hotelldatumen så att de passar nya matchdatumet. Observera att justering av flyg- & hotelldatum ej sker per automatik utan kund måste bekräfta de nya datumen till OLKA. Eventuell prisskillnad på flyg & hotell pga nya datum står kund för om inte OLKA’s försäkring vid matchflytt har tecknats. Försäkringen innebär att OLKA står för alla kostnader i samband med ändring/förlängning av vistelsen av hotell & flyg som bokats via OLKA. Läs mer här.
GEMENSAMMA VILLKOR (EVENEMANGSBILJETTER / PAKET)
Betalning av resa
Samtliga betallösningar är av OLKA Sportresor AB överlåtna till Klarna Bank AB. Vi använder oss av Klarna Checkout och erbjuder flera alternativ för betalning:
✓ Delbetalning via Klarna
✓ Faktura via Klarna
✓ Betala direkt med Klarna
✓ Kortbetalning med VISA och Mastercard
Villkor för Klarna hittar du i vår kassa under respektive betalningsalternativ.
Klarnas användarvillkor hittar du här.
Vid bokning av eventuell flygresa via OLKA erläggs denna kostnad direkt vid bokningstillfället.
Avbeställningsförsäkring
Vi rekommenderar resenärer att teckna avbeställningsförsäkring via oss som skydd mot oförutsedda händelser före avresa såsom sjukdom, väsentlig skada i ditt hem, uppsägning av arbete eller dylikt. Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkringar och ger alla våra resenärer 10% rabatt vid tecknande i samband med bokning.
För ett mer komplett skydd under resans gång erbjuder vi också Goudas reseförsäkring. Även den med en rabatt på 10% när du har bokat din resa via OLKA. Läs mer här.
Resehandlingar
Det åligger resenärens att kontrollera att alla resehandlingar är korrekta när dessa har erhållits och omgående påtala eventuella felaktigheter.
Pass/Visum
Resenären är skyldig att medtaga giltigt pass vid resor utanför Norden. Om visum krävs så är det resenärens ansvar att ordna detta. Detta bör göras innan resa bokas och OLKA tar inget ansvar för om resenärer nekas visum. OLKA tar heller inget ansvar för resenärer som nekas inträde i landet av någon anledning som ligger utanför OLKAs kontroll.
Läs vad som gäller angående visum för svenska medborgare till OLKAs destinationer här. Här hittar du också en länk till ansökan om ESTA vilket är ett krav för inresa till USA.
Adressändring/Reklamation
Adressändringar inklusive ändring av e-postadress eller telefonnummer efter bokningstillfället måste anmälas till OLKA omgående för att vi skall kunna nå resenär för information om eventuella tidtabellsändringar och annan viktig information inför resan. Eventuell reklamation av resa skall inkomma till OLKA senast 15 dagar efter avslutad resa och skall vara skriftlig. Inkommer reklamation senare beaktas/behandlas den ej.
Ändring av resenären
Evenemangsbiljetter samt de flesta flygbiljetter och hotellbokningar är inte ändringsbara, men vid de tillfällen leverantören tillåter det finns möjlighet till ändringar. Utöver leverantörens kostnad för den önskade ändringen tar OLKA en ändringsavgift på 300 kr per ändring. Detta gäller samtliga ändringar, exempelvis namnjusteringar, byte av datum, ändring av biljett – eller rumskategori.
Övriga ändringar
OLKA reserverar sig för ändring av resplan/resväg och/eller priser som sker under omständigheter utanför OLKAs kontroll såsom höjda transportkostnader, valutaförändringar, förändrat antal resenärer, flygplatsavgifter, flygskatter m.m. Vi reserverar oss också för skriv- och tryckfel samt öppenbara prisbuggar på vår hemsida och förbehåller oss rätten att bryta ingångna avtal till följd av sådana.
Åldersgräns
OLKA har en åldersgräns på 18 år för resenärer som vill boka en biljett eller en paketresa. Om ingen i sällskapet är över 18 år kräver vi målsmans underskrift för bokning av resa.
Vaccinationer
Vilka rekommendationer som finns gällande vaccinationer för just din destination kan du gå in och läsa mer om här.